JUST PUT ON THE LENS AND GO
Zet de lens op je camera en trek er op uit. Dat deden we ook tijdens een tripje naar de Opaalkust met een aantal fotoclubleden. De Opaalkust ligt tussen Calais en Boulogne sur Mer. Het is heerlijk om met gelijk gestemde op pad te gaan. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je uitgebreid staat te fotograferen. Iedereen is met fotograferen bezig. Je moet alleen van te voren bedenken wat je wilt gaan fotograferen en welke lenzen passen daarbij. Heb je een mooie grote fototas en je bent toch met de auto, dan gaan alle lenzen mee. Op de foto staan vrouwen, het geliefde onderwerp van Miroslav Tichý. Ze staan met mooie camera’s te fotograferen. Heel wat anders dan de houtje-touwtje camera’s van Tichý.
Miroslav Tichý (1926-2011) was een zonderlinge man. Hij werd bekend om zijn “slechte foto’s”. Hij woonde in zijn geboortedorp Kyjov, in een vies, rommelig huis. Hij maakte zijn camera’s zelf uit afval en recycling materiaal. Daardoor zagen zijn camera’s er wat vreemd uit. Niemand geloofde dat het een echte camera was en zo kon hij ongestoord foto’s maken van vrouwen. Vrouwen op straat of aan het zwembad in zijn eigen dorp. Soms poseerde ook voor hem in een glamour houding, omdat ze meenden dat er geen rolletje in zat. Zijn doka stond vol met pannen, emmers en een tuin schutting. Zijn lenzen maakte hij zelf met stukken glas en oude brillenglazen. De negatieven en afdrukken werden daarna nog beschadigd. Soms liet hij ze expres buiten liggen in de regen. Of liet er zijn vingerafdruk erop achter of vroeg bezoekers erop te trappen. Behalve de chemicaliën voor de doka, gaf Tichý geen cent uit aan spullen. Tot 2004 is hij onbekend gebleven. Ten tijde van het communistische bewind was hij een dissident. Zijn buurman zorgde dat de foto’s tamelijk ongeschonden bleven. In 2004 werd er een selectie van zijn werk tentoongesteld op de Biënnale van Sevilla. Tichý heeft maar 6 jaar van zijn succes kunnen genieten.