OOP! THE MOMENT
ONCE YOU MISS IT, IT IS GONE FOREVER
Deze quote is wel heel duidelijk, probeer op het juiste moment af te drukken, want eenmaal te laat is te laat. Het moment komt niet terug. Daarom is het bijvoorbeeld bij straatfotografie handig om je camera op continu shot te hebben staan. Blijf knippen, het juiste moment zit er vast tussen.
Deze foto is gemaakt in het Achels Kluis, een trappistenklooster net over de grens in België, ten zuid -oosten van Valkenswaard. Naast het klooster is er een museum, terras en een bierwinkel. Deze meneer had net 3 kratjes bier gehaald, maar de rand in de straat blokkeerde zijn karretje. En toen ging het mis, het bovenste kratje en viel om. Flesjes op de grond en los in het winkelwagentje. De schade viel gelukkig mee. Ik zat er tegenover op een bankje en met de camera en 35 mm lens op mijn schoot. Ik kon het niet laten om er even een paar foto’s van te schieten.
Henri Cartier-Bresson (1908-2004) begon eerst met schilderen, maar werd al snel bevangen door de fotografie. Hij zwierf door de straten, op zoek naar zijn moment om af te drukken. De straat was zijn inspiratiebron. Hij gebruikte de term “het beslissende moment” , het is het moment van een visueel hoogtepunt wat samenvalt met een dieptepunt. Het herkennen van een gebeurtenis in enkele seconden. Door gebruik te maken van de leica 35 mm en korte sluitertijden kon hij snel een foto maken. Cartier Bresson probeerde zijn foto zo te maken, dat hij niet hoefde bij te snijden.
Maar ook de moderne fotojournalistiek en ook portretfotografie behoorde tot zijn specialiteiten. Na de oorlog richtte hij samen met Robert Capa, George Rodger, David Seymour en William Vandivert, Magnum Photos op.