De uitspraak van Edward Steichen

A PORTRAIT IS NOT MADE IN THE CAMERA

BUT ON EITHER SIDE OF IT

Edward Steichen (1879-1973) was naast fotograaf ook schilder, ontwerper en curator.
Steichen maakt soft focus, dromerige foto’s. Vrouwelijk naakt, maar ook portretten van mensen uit de kunst en literatuur. Begin 1900 introduceert hij kleur in zijn afdrukken, door zijn techniek lijken de foto’s op tekeningen en lithografieën. Tijdens de 1e wereldoorlog werkt hij als oorlogsfotograaf en maakt foto’s met scherpte en sterk contrast. In de jaren 20 en 30 is hij chef fotograaf bij Vogue en Vanity Fair en zette mijn zijn foto’s de modefotografie op zijn kop. In 1955 organiseert Edward Steichen de beroemde tentoonstelling The Family of Man. Steichen zegt over de tentoonstelling: “We maken allemaal deel uit van de grote familie der mensen” . De tentoonstelling bestaat uit 503 foto’s van 273 kunstenaars uit 68 landen en is opgezet rond 37 thema’s, waaronder huwelijk, kindergeboorte, werk, religie en dood.  De tentoonstelling toert eerst over de hele wereld. Sinds 1964 bevindt de tentoonstelling zich permanent in Clervaux (Luxemburg).

Een foto wordt niet gemaakt in de camera, maar aan beide kanten. Bij deze foto, gemaakt bij de rattentempel in de omgeving van Bikaner, (India) , stond ik op afstand van de man. Dat werd flink inzoomen. Toch heeft de man door dat ik de foto maak. Hij kijkt in de camera. Het is een wisselwerking tussen de maker en de geportretteerde man. Zien jullie trouwens de ratten op de emmer op de achtergrond? Een tempel is heilig, schoenen uit en op blote voeten op zoek naar de witte rat tussen al die bruine ratten. Want als je die ziet, dat brengt geluk. Wij zagen er twee, dus dubbel geluk ??!!

http://www.steichencollections.lu/

049-Edward-Steichen